Lidl: pop up -ravintolalla liiketoiminta nousuun

Mahdollisuus: Ruokaketju Lidl on tunnettu edullisuudestaan. Suureksi osaksi juuri tämän takia sen tuotteilla on myös muita huonompi maine. Ruotsissa päätettiin tehdä jotain asialle.

Ratkaisu: Syksyllä 2013 Tukholmaan avattiin kolmen viikon ajaksi pop up -ravintola Dill, jonka pääkokkina toimi kahden Michelin-tähden brittikokki Michael Wignall. Yhdeksän ruokalajin maistelumenu maksoi vain 50 euroa. Sosiaalinen media kuhisi keskustelua uudesta ravintolasta ja koko kolme viikkoa varattiinkin loppuun 29 minuutissa. Jonoon jäi odottamaan 500 ihmistä. Ruoka oli viimeisen päälle harkittua ja viimeisteltyä ja saikin ylistystä.

Hieman ennen loppua salaisuus paljastettiin: tempun takana oli Lidl. Raaka-aineet huippuannoksiin oli siis tuotu halpaketjun kaupoista. Idea oli niin hullun yksinkertainen ja nerokas, että koko Ruotsi keskusteli siitä.

Tulokset:

  • Seuraavat kuukaudet Ruotsin Lidlin parhaat ikinä
  • 2013 ensimmäinen voitollinen vuosi
  • Lidliä harkitsevien kuluttajien määrä nousi 10 prosentista 33 prosenttiin
  • Ilmaista näkyvyyttä: 4 000 000 €
  • 24 000 000 mainintaa eri medioissa
  • Ruotsin Twitterin puhutuin aihe kahtena päivänä