Ikea: kansanedustajan lausunnoissa mahdollisuus

Ikea

Mahdollisuus: Vuonna 2007 Australiassa nousi kohu valtioneuvoston toimiston uusista kalusteista. Budjetissa oli nimittäin varattu 200 000 dollaria toimiston tuoleja varten. Yksi parlamentaarikko kuitenkin puolusti kuluja: ”Ette kai te halua, että pääministeri menee IKEAan ja jakoavaimella kokoaa huteria tuoleja ihmisille istuttavaksi?”.

Ratkaisu: IKEA vastasi nopeasti lehtimainoksella, jossa oli yksi sen parhaimmista tuoleista, joka oli silti viisi kertaa suunniteltuja tuoleja edullisempi. Lisäksi tuolin yläpuolella oli teksti: ”Pyydämme kunnioittavasti Pääministeri John Howardia istumaan”.

Tulokset:

  • 10 000 dollarin kuluilla saatiin 500 000 dollarin arvosta näkyvyyttä
  • Kaikki uutiskanavat sekä monet lehdet huomioivat IKEAn mahdollisuuteen tarttumisen.

Nykyään tämänkaltaiseen mahdollisuuteen on mahdollista tarttua vielä nopeammin, kun kuvaa voi jakaa eri sosiaalisen median sivustoilla. Näin vastaiskuun päästään paljon perinteistä lehtimainontaa nopeammin ja tehokkaammin. Toisaalta Ikea olisi voinut tuoda tuoleja suoraan parlamenttiin edustajille kokeiltavaksi. Tämänkaltainen konkreettinen viestinnän teko olisi varmasti herättänyt myös huomiota.