Ongelma: brasilialaisella Curitiban kaupungilla oli ongelma: ihmiset eivät käytä suojateitä vaan ylittävät kadun mistä haluavat samalla vaarantaen liikenteen.
Mahdollisuus: yleinen mielipide turvallisuuden puolesta sekä taiteen kiinnostavuus.
Ratkaisu: Kaupunki käynnisti projektin, jossa suojateiden ensimmäiset valkoiset palkit annettiin taiteilijoille ikään kuin tyhjäksi kankaaksi. Ympäri kaupunkia alkoi ilmestyä erilaisia taideteoksia suojateille, joiden vieressä luki: ”Nyt kun kiinnitit huomiota, käytä suojatietä”. Kaikki taideteokset kerättiin internetiin ja ihmiset alkoivat jopa etsiä niitä.
Tulokset:
- Kampanja sai 2600 dollarin panostuksella aikaan 122 000 dollarin ansaitun näkyvyyden.
- Yliajot vähenivät 21,8 prosenttia aikaisempaan vuoteen verrattuna.